Model biznesowy to sposób w jaki firma tworzy wartość dla klientów oraz czerpie korzyści z wytworzonej wartości w długookresowym horyzoncie czasu. Może zostać również scharakteryzowany jako model monetyzacji produktu. 

Innowacje  / Model biznesowy  | Data opublikowania: 22 sty 2017 r. | Data aktualizacji: 25 gru 2021 r.

Pobierz program rozwoju startupu

✔ 11 kroków do wypracowania produktu 

✔ 5 etapów strategii

    *Poprzez kliknięcie przycisku “Pobieram” wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych, w szczególności newsletterów, od Enterprise Startup. Każda komunikacja jaką do Ciebie skierujemy będzie zawierała opcję wycofania subskrypcji. Zgodę możesz również wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres kontakt@enterprisestartup.pl.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest Enterprise Code sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-348), przy ul. Bobrzyńskiego 29 lok. 17. Dane osobowe przetwarzane będą w celu wysyłania informacji handlowych, w szczególności newslettera. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Regulamin i Polityka prywatności.

    Przygotowywanie modeli biznesowych

    Case study PGE Energia Natury

    Pracują nad modelem biznesowym dla startupu warto skorzystać z wypracowanej metodologii Business model canvas. Szablon modelu biznesowego składa się z dziewięciu pól. Każda z nich przedstawia kluczowe informacje o elemencie firmy.

    1⃣ Problemy (Problems) 

    Jakiego rodzaju problemy rozwiązuje produkt/usługa?

    2⃣ Segmenty klientów (Customer Segment)

    Wyszczególnienie segmentów klientów, których można skwantyfikować. Kto stanowi grupę docelową produktu?

    3⃣ Unikatowa wartość produktu (Unique Value Propostition)

    Jaka jest unikatowa wartość, która wyróżnia produkt/usługę na tle konkurencji? Tutaj określasz korzyści, które odniesie klient ze współpracy z Tobą. 

    4⃣ Rozwiązania (Solutions)

    Które potrzeby klientów zaspokaja produkt/usługa?

    5⃣ Kanały (Channels)

    Kanały za pośrednictwem których produkt/usługa ma dotrzeć do finalnego odbiorcy.

    6⃣ Struktura przychodów (Revenue Streams)

    Jakiego typu przychody będzie generowała sprzedaż produktu?

    ☑ Podstawowe źródło przychodów

    ☑ Dodatkowe źródła przychodów

    ☑ Przychody wynikające z dodatkowo wdrożonych w przyszłości funkcjonalności

    7⃣ Struktura kosztów (Cost structure)

    Jakie koszty będą konieczne do poniesienie celem rozwoju startupu oraz utrzymania firmy na rynku?

    ☑ Nakłady początkowe

    ☑ Koszty (materiały, energia, usługi obce, wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne I inne świadczenia, podatki I opłaty, pozostałe koszty)

    8⃣ Kluczowe działania (Key Activites)

    Wskaźniki, które odpowiedzą na pytanie czy klienci rozwiązują swój problem za pomocą produktu/usługi. Warto na bieżąco monitorować wskaźniki KPI oraz weryfikować, które działania mają sens i przyniosą oczekiwany efekt.

    9⃣ Przewaga konkurencyjna (Unfair Advantage)

    Kluczowe elementy biznesu, które sprawiają, że jest mało możliwy do skopiowania.

    Dodatkowe elementy warte uwzględniania do wypracowania modelu biznesowego to:

    ✔ Relacje z klientami (Customer Relationships)

    Jak będzie wyglądała obsługa klienta? Ten element dotyczy nie tylko pozyskania klienta, ale przede wszystkim wypracowanych sposobów na stałe utrzymywanie kontaktu z klientem, prowadzenie komunikacji marki do klienta.

    ✔ Kluczowe zasoby (Key Resources)

    Jakie zasoby będą niezbędne do rozwoju startupu? Zasoby należy rozdzielić na:

    ☑ fizyczne (oprogramowanie IT, biuro, sprzęt, środek transportu, wyposażenie stanowisk pracy),

    ☑ finansowe (zapotrzebowanie na finansowanie),

    ☑ intelektualne (wiedza, umiejętności, doświadczenie, predyspozycje, patenty).

    ✔ Kluczowi partnerzy (Key Partners)

    Kto będzie stanowił kluczowego partnera w rozwoju startup? Warto tutaj wskazać podmioty o komplementarnych kompetencjach, z którymi zostanie nawiązana współpraca B2B.

    Typy modeli biznesowych

    Klasyfikacja została wykonana z punktu widzenia stron transakcji.

    ✅ model biznesowy B2C (Business-to-Customer)

    ✅ model biznesowy B2B (Business-to-Business)

    ✅ model biznesowy C2C (Customer-to-Customer)

    ✅ model biznesowy P2P (Peer-to-Peer)

    ✅ model biznesowy M-commerce (Mobile Commerce)

    Innowacyjne modele biznesowe

    SaaS

    ➡ Ecommerce

    ➡ Media Site

    ➡ Marketplace

    ➡ User Generated Content

    ➡ Mobile Applications

    ➡ Freemium 

    Tradycyjne modele biznesowe

    ➡ B2B Service

    ➡ Retail

    ➡ B2C Service

    ➡ B2C Products

    ➡ B2B Products

    Dyrektor finansowy

    Maksymalizuję potencjał firm poprzez skuteczne zarządzanie finansami. Jestem trzecim pokoleniem przedsiębiorców w swojej rodzinie.
    controlling, controlling finansowy dla sprzedawców, wdrożenie controllingu, konsultant biznesowy, controlling w firmie

    Krzysztof Janik

    Dyrektor finansowy na godziny

    Krzysztof_Janik_CFO

    Krzysztof Janik

    Misja | Maksymalizacja potencjału firm poprzez skuteczne zarządzanie finansami.

    Wychowywałem się wśród przedsiębiorców, mój Dziadek był przedsiębiorą, mój Tata jest przedsiębiorcą, przechodząc przez nie jeden kryzys. Praca z przedsiębiorcami jest moją pasją.

    +12 lat rozwijania kompetencji w zakresie zarządzania  finansami przedsiębiorstw. Dostępne bio.

    +4  lata realizacji usług dla przedsiębiorców. Poznaj historię moich początków w biznesie tutaj.

    +65 zrealizowanych narzędzi analitycznych w excelu dla biznesu począwszy od spółek z Grupy Kapitałowej PGE po startupy technologiczne.

    FIRMA
    Enterprise Code Sp. z o.o.
    Kraków | ul. Bobrzyńskiego 29/17
    Biuro | Warszawa

    Zespół

    Partnerzy

    Oferty pracy

    Regulamin

    Polityka prywatności

    Mapa strony

    KONTAKT
    Krzysztof_Janik_CFO
    Krzysztof Janik
    Partner Zarządzający
    krzysztof.janik@enterprisestartup.pl