Co to jest controlling?

Controlling w firmie to system zarządzania finansami w ramach którego tworzone są centra odpowiedzialności celem zarządzania wynikiem finansowym przy wykorzystaniu dedykowanych wskaźników KPI. Centrami odpowiedzialności w firmie mogą być m.in.: marketing, sprzedaż, zarząd i administracja, produkcja, magazyn, obsługa klienta, produkcja, logistyka, serwis.

Efektywność w przedsiębiorstwie jest uzależniona nie tylko od dostępu do kapitału, ale przede wszystkim od jakości zarządzania. Narzędziem pozwalających w znacznym stopniu wpływać na jakość zarządzania jest controlling. Wdrożenie controllingu umożliwia, racjonalne rozdzielenie kompetencji i odpowiedzialności na różnych szczeblach zarządzania oraz powiązanie osiągniętych wyników z systemem motywacyjnym.

Controlling_  / Controlling w firmie  | Data opublikowania: 6 lis 2016 r. | Data aktualizacji: 8 lis 2020 r.

Autor

Maksymalizuję potencjał firm poprzez skuteczne zarządzanie finansami. Jestem trzecim pokoleniem przedsiębiorców w swojej rodzinie.
controlling, controlling finansowy dla sprzedawców, wdrożenie controllingu, konsultant biznesowy, controlling w firmie

Krzysztof Janik

Rozwiązania do 17 barier rozwoju firmy

✔ 58 slajdów w .pdf 

✔ 10 rozwiązań przedstawionych w formie wizualizacji

    Poprzez kliknięcie przycisku “Pobieram” wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych, w szczególności newsletterów, od Enterprise Startup. Każda komunikacja jaką do Ciebie skierujemy będzie zawierała opcję wycofania subskrypcji. Zgodę możesz również wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres kontakt@enterprisestartup.pl.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest Enterprise Code sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-348), przy ul. Bobrzyńskiego 29 lok. 17. Dane osobowe przetwarzane będą w celu wysyłania informacji handlowych, w szczególności newslettera. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Regulamin i Polityka prywatności.

    Controlling w firmie

    Raportowanie zarządcze

    System controllingu w przedsiębiorstwie zapewnia przetrwanie w trudnych warunkach oraz stymuluje rozwój organizacji. Podstawowym celem nowoczesnych metod zarządzania jak nowoczesny controlling jest ułatwienie procesów decyzyjnych. Dostosowanie organizacji do zmian zachodzących w otoczeniu bliższym oraz dalszym przedsiębiorstwa jest możliwe poprzez dostarczenie podstaw decyzyjnych, dzięki dobrze przygotowanym i przetworzonym informacjom.

    Rozwój przedsiębiorstwa jest możliwy poprzez ukierunkowanie działań na realizację długofalowych celów przedsiębiorstwa. Skuteczność realizacji wyznaczonych celów KPI jest w dużej mierze uzależniona od przeniesienia decyzji operacyjnych na niższe szczeble, co wiąże ze sobą decentralizację i konieczność wyodrębnienia ośrodków odpowiedzialności. Zakres odpowiedzialności dotyczy wyników, bądź ich wybranych elementów obliczeniowych, takich jak przychody, koszty, wydatki. Zgodnie z wyszczególnionymi elementami controlling tworzy centra odpowiedzialności za wyniki, przychody, koszty oraz inwestycje. Proste ujęcie definicji controllingu zostało przedstawione poniżej.

    Controlling to system zarządzania polegający na wyodrębnieniu centrów odpowiedzialności, celem zarządzania wynikiem finansowym.

    Zadania - controlling

    Controlling jest systemem ułatwiającym m.in.:

    osiągnięcie celów KPI przedsiębiorstwa,
    eliminowanie przypadkowych zdarzeń,
    budowanie systemu wczesnego ostrzegania przed niebezpieczeństwami dla przedsiębiorstwa,
    podejmowanie działań eliminujących zakłócenia w procesie sterowania,
    sterowanie działaniami w przyszłości.

    Warto w tym miejscu dodać, że cele przedsiębiorstwa powinny zostać zintegrowane z systemem zarządzania oraz systemem informacyjnym. Wspomniane cele mogą przybrać następująca postać:

    zwiększenie generowanych przychodów ze sprzedaży,
    zwiększenie osiąganego zysku,
    poprawa rentowności sprzedaży,
    poprawa rentowności zainwestowanego kapitału,
    poprawa rentowności kapitału własnego,
    obniżenie (racjonalizacja) kosztów,
    zwiększenie udziału w rynku.

    Funkcje - controlling

    Do głównych funkcji controllingu należą:

    planowanie

    motywowanie

    ✔ kontrolowanie

    raportowanie KPI

    Każda z powyższych funkcji jest ze sobą ściśle skorelowania. Wdrożenie controllingu w pełnej krasie jest związane z potrzebą wdrożenia wypracowanych rozwiązań do każdej z nich.

    Planowanie - controlling

    Wyznaczenie sposobów realizacji wyznaczonych w przedsiębiorstwie celów jest jedną z funkcji controllingu, którą jest planowanie. W najbardziej ogólny sposób planowanie można określić jako proces świadomego ustalania celów KPI działalności gospodarczej firmy, przedsięwzięć i alokacji niezbędnych do ich realizacji środków. Planowanie może również stymulować motywację, poprzez zaangażowanie pracowników w proces formułowania złożonych celów, które po przełożeniu na konkretne zadania ilościowe, stają się bardziej zrozumiałe dla wykonawców i ułatwiają późniejszy proces kontroli.

    Motywowanie - controlling

    Motywowanie jest kolejną funkcją controllingu. Tworzony system motywacyjny w przedsiębiorstwie ma za zdanie oddziaływać na członków organizacji, zachęcając ich do podejmowania korzystnych dla niej działań oraz ograniczać, bądź eliminować zachowania niekorzystne. W controllingu funkcja motywacyjna jest realizowana poprzez przydzielenie poszczególnym centrom odpowiedzialności określonych zadań oraz różnorodnych zachęt ich realizacji. Nagroda za zrealizowanie określonych zadań może przybrać formę pieniężną lub niepieniężną. Najlepszym sposobem na przedstawienie specyfiki sytemu motywacyjnego w controllingu w porównaniu do tradycyjnych systemów motywacyjnych jest poniższe zestawienie.

    System motywacyjny - controlling

    System tradycyjny

    ✘ Bezrefleksyjna realizacja

    ✘ Wyznaczone środki i metody działania

    ✘ Sztywna podległość wykonawcza

    ✘ Ocena wysiłku/czasu/umiejętności pracownika

    ✘ Stałe wynagrodzenie / premie niezależne od wyników

    System oparty na controllingu

    ✔ Aktywność przy ustalaniu celów

    ✔ Samodzielny wybór metod i środków działania

    ✔ Zasada konsensusu

    ✔ Ocena efektów pracy

    ✔ Dostosowaniem modelu wynagradzania do stanowiska w firmie

    Czynnikami mającymi wpływ na realizację funkcji motywacyjnej controllingu są:

    • styl zarządzania stosowany w controllingu, umożliwiający partycypację pracowników w proces zarządzania przetwarzając ich w świadomych swojej roli i odpowiedzialności uczestników organizacji, co wpływa na wzrost satysfakcji pracowników i samozadowolenia z osiągniętych wyników,
    • system budżetowania i pomiaru efektów pracy, który umożliwia prawidłowe oszacowanie wkładu pracy na poszczególnych stanowiskach oraz dokonanie oceny jego efektu, co z kolei umożliwia utworzenie dodatkowo systemu wynagradzania za uzyskane wyniki,
    • eliminacja alienacji oraz dehumanizacji jednostki, które są charakterystyczne dla organizacji biurokratycznych. Pozwala to zabezpieczyć większy poziom internalizacji w organizacji (interesy przedsiębiorstwa stają się interesami pracowników).

    Tak skonstruowany system motywacyjny bazujący na controllingu jest korzystny nie tylko dla przedsiębiorcy, ale również pracownika. Efektem wprowadzenia tego systemu jest większe zaangażowanie pracownika w realizację celów KPI przedsiębiorstwa oraz możliwość wykorzystania własnych zdolności twórczych. Wykorzystane pieniężne oraz niepieniężne narzędzia motywowania zaspokaja większe spektrum potrzeb pracownika, co istotnie wpływa na zadowolenie z pracy.

    Kontrola - controlling

    Kontrola jest kolejną funkcją zarządzania pełnioną przez controlling. W pewnym stopniu kontrola jest powiązana z funkcją planowania w przedsiębiorstwie z wdrożonym controllingiem. Istotą kontroli jako funkcji controllingu jest porównywanie osiągniętych wyników z wielkościami planowanymi, identyfikacja odchyleń między tymi wielkościami oraz podejmowanie odpowiednich działań korygujących.

    Reasumując warto przedstawić główne założenia controllingu. W tej metodzie duży nacisk jest położony na planowanie, kontrolę wyników i motywowanie. Zadaniem controllingu nie jest jednak stricte planowanie, lecz powodowanie, aby planowano.

    Raportowanie wskaźników KPI

    Narzędzia oraz dane umożliwiają podejmowanie skutecznych decyzji biznesowych.

    System controllingu w przedsiębiorstwie

    Poznaj główne założenia controllingu w przedsiębiorstwie.

    Orientacja na

    Opis

    Zadanie controllingu

    Przyszłość

    Wdrożenie nowych koncepcji, instrumentów i narzędzi dostarczających dokładnych informacji o przyszłym rozwoju przedsiębiorstwa.

    Kroczące prognozy finansowe

    Wąskie gardło

    Najsłabsze ogniwo przedsiębiorstwa w przypadku pojawienia się obciążeń stanie się pierwszym źródłem problemów.

    Wyszukiwanie wąskich gardeł

    KPI

    Monitorowanie wskaźników KPI stanowi podstawę do usprawnień, koncentrację na najbardziej efektywnych działaniach.

    Raportowanie zarządcze KPI

    Rynek

    Rozpoznanie we właściwym czasie tendencji zmian na rynku umożliwia utrzymanie przewagi konkurencyjnej.

    Odkrywa trendy na rynku

    Klienta

    Generowanie dodatnich przepływów i przetrwanie na rynku jest możliwe poprzez zaspokajanie potrzeb klientów.

    Identyfikuje potrzeby klientów

    Zakres zadań controllingu jest mocno zdywersyfikowany. Należy pamiętać, że wdrożenie tego systemu, czy też komórki odpowiedzialnej za jego funkcjonowanie pozwala wspierać oraz współdziałać z innymi komórkami organizacyjnymi, nie zaś wykonywać zadania zamiennie względem funkcjonujących komórek.

    Umiejscowienie controllingu przy zarządzie firmy umożliwia stałe dostarczanie pełnej, zbiorczej informacji o sytuacji przedsiębiorstwa. Komórka controllingu nie tylko uzyskuje informacje z pozostałych komórek organizacyjnych, ale również sama dostarcza konstruktywnych informacji, wspierając w ten sposób działy przedsiębiorstwa.

    Clou

    Świadomość możliwości jakie niesie wdrożenie controllingu w nowocześnie zarządzanym przedsiębiorstwie systematycznie zwiększa się nie tylko wśród organizacji o zasięgu międzynarodowym, ale również wśród przedsiębiorstw z sektora MSP. Zapotrzebowanie na tego typu system zarządzania w większości przedsiębiorstw pojawią się w sytuacji, gdy szybkość rozwoju organizacji uniemożliwia uzyskiwanie informacji zwrotnej w momencie pozwalającym na podjęcie decyzji operacyjnych w odpowiednim czasie.

    Warsztaty

    Warsztaty | Wdrożenie wskaźników KPI w firmie

    1200 PLN / netto

    Forma warsztatów: wideokonferencja

    Czas: 3h

    Program warsztatów:

    • Audyt organizacyjno – finansowy
    • Analiza lejka sprzedaży
    • Opracowanie wskaźników KPI dla biznesu
    • Wypracowanie wskaźników KPI dla pracowników
    • Zidentyfikowanie obecnych źródeł danych oraz tych do wdrożenia

    Prowadzący: Krzysztof Janik

    Dodatkowo: podsumowanie warsztatów + wskazanie planu działań

    1⃣ | Zakup warsztatów przez bramkę płatności PayU

    2⃣ | Utworzenie oraz przydzielenie dostępu do dedykowanego folderu na dysku Google Suite, w którym dodaje materiały na warsztaty.

    3⃣ | Uzgodnienie terminu przeprowadzenia warsztatów

    4⃣ | Warsztaty

    5⃣ | Mailowe podsumowanie przeze mnie warsztatów oraz wskazanie planu działań

    W ramach zakupu warsztatów w udostępnionym folderze znajdą się:

     Plik operacyjny z zestawieniem wątków jakie będą wypracowywane podczas warsztatów

     Publikacja ,,Materiały edukacyjne | KPI_Kluczowe_Wskaźniki_Efektywności”

     Publikacja ,,Materiały edukacyjne | Efektywnosc_motywacja”

    ✔ Publikacja ,,Materiały edukacyjne | Nowoczesny_controlling”

    Sprzedawcą jest Enterprise Code Sp. z o.o. z siedzibą pod adresem ul. Bobrzyńskiego 29/17, 30-348 Kraków, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000538307; NIP 6762484436; REGON 360613637
    Regulamin sprzedaży znajdziesz tutaj.

    Skorzystaj z konsultacji online

    ☑ finansowanie Twojej firmy

    ☑ controlling

    ☑ wskaźniki KPI

    ☑ prognoza finansowa

    ☑ analiza finansowa

    ☑ ocena inwestycji

    ☑ sprzedaż firmy

    KONSULTACJE BIZNESOWE

    Skuteczne zarządzanie biznesem to zarządzanie jego przyszłością, a zarządzanie przyszłością to zarządzanie sferą finansową biznesu odzwierciedloną na podstawie podjętych oraz planowanych do podjęcia decyzji.

    Autor

    Krzysztof_Janik_CFO

    Krzysztof Janik

    Misja | Maksymalizacja potencjału firm poprzez skuteczne zarządzanie finansami.

    Wychowywałem się wśród przedsiębiorców, mój Dziadek był przedsiębiorą, mój Tata jest przedsiębiorcą, przechodząc przez nie jeden kryzys. Praca z przedsiębiorcami jest moją pasją.

    +12 lat rozwijania kompetencji w zakresie zarządzania  finansami przedsiębiorstw. Dostępne bio.

    +4  lata realizacji usług dla przedsiębiorców. Poznaj historię moich początków w biznesie tutaj.

    +65 zrealizowanych narzędzi analitycznych w excelu dla biznesu począwszy od spółek z Grupy Kapitałowej PGE po startupy technologiczne.

    FIRMA
    Enterprise Code Sp. z o.o.
    Kraków | ul. Bobrzyńskiego 29/17
    Biuro | Warszawa

    Zespół

    Partnerzy

    Oferty pracy

    Regulamin

    Polityka prywatności

    Mapa strony

    KONTAKT
    Krzysztof_Janik_CFO

    Krzysztof Janik

    Partner Zarządzający

    krzysztof.janik@enterprisestartup.pl

    Skorzystaj z konsultacji online

    Sprawdź jak finanse Twojej firmy mogą wejść na wyższy poziom.

    Pozostaw komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *