Na co dzień przekazuję wiedzę oraz wdrażam nowoczesny controlling oraz przeprowadzam analizy finansowe przedsiębiorstw, ale prowadzenia własnej firmy od początku uczyłem się ,,od zera” na bazie własnych doświadczeniach. Nie odczuwałbym takiej pasji z prowadzenia działalności, gdyby nie rodzinne tradycje przedsiębiorczości. Jestem trzecim pokoleniem przedsiębiorców w swojej rodzinie. Mając przeszło 4 lata doświadczenia w rozwoju działalności doradczej ,,od zera” wiem z pełną świadomością, że mogę doradzać, jak prowadzić swój biznes, opierając się na wypracowanych rozwiązaniach oraz godnych przekazania wartościach. I odwadze!

Autor

Krzysztof Janik

controlling, controlling finansowy dla sprzedawców, wdrożenie controllingu, konsultant biznesowy, controlling w firmie

Początek wyzwań...

Jest rok 2014. Po pierwszych doświadczeniach zawodowych podejmuję szybką decyzję – „Startuję z własnym biznesem”! Wtedy pojąłem, że od małego byłem wychowywany do roli przedsiębiorcy, ponieważ dorastałem wśród przedsiębiorców. Mój dziadek był właścicielem cegielni, zaś tata prowadzi własny biznes w trzecim profilu działalności – od sklepu motoryzacyjnego, przez sprzedaż materiałów budowlanych, po zarządzanie nieruchomościami.

Studiując na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, poznałem wiele osób, które marzyły o założeniu własnej działalności. Rozmawiałem z nimi na temat rozwoju ich biznesów, identyfikowałem, co może stanowić dla nich największą trudność przed postawieniem pierwszego kroku w tym kierunku. I wiesz co? Entuzjazm, werwa, ogrom energii, jakie przejawiali, były dla mnie dodatkowym zastrzykiem motywacji do tchnięcia w nich wiary, że można, da się, warto. Dzieliłem się z nimi doświadczeniami bliskich mi przedsiębiorców z rodziny i najbliższego otoczenia.

To właśnie te rozmowy zainspirowały mnie do ukierunkowania swojego profilu działalności na wsparcie osób, planujących własny biznes. Zdałem sobie sprawę, że największą wartością biznesu jest zespół, posiadający różne umiejętności. Ja sam rozwijałem się w sferze finansów biznesu oraz inwestycji kapitałowych. Chcąc wspierać osoby startujące z własnym biznesem, byłem zobligowany do nawiązania współpracy z osobami o różnych kompetencjach. Stworzyłem wizję swojej działalności… Obejmowała ona wsparcie osób rozpoczynających własny biznes w obszarach: doradztwo biznesowe, branding, kodowanie, marketing internetowy, poligrafia.

Pierwotna misja

,,Wykonywanie najwyższej jakości specjalistycznych usług oraz kreowanie dobrych praktyk zarządzania zarządzania finansami wśród przedsiębiorców i pomysłodawców. Równie istotnym celem jaki spobie stawiamy w codziennej pracy jest dbałość o zrównoważony i trwały rozwój przedsiębiorstw oraz skuteczne wdrożenie koncepcji biznesowych naszyhc klientów.

Pierwotna wizja

,,Dywersyfikacja usług zmierzająca do pełnego wsparcia zarówno Przedsiębiorców w każdym obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa, jak również pomysłodawców na każdym etapie realizacji ich przedsięwzięc biznesowych.”

Zobacz, jak wyglądał layout mojej pierwszej strony www…..

model finansowy, modelowanie finansowe, modele finansowe, narzędzia analityczne, model finansowy excel, zdyskontowane przepływy pieniężne excel, model finansowy przykład, modelowanie finansowe w excelu, modele finansowe przykłady, kpi, wskaźniki kpi, kpi co to, wskaźnik kpi, kpi przykłady, kluczowe wskaźniki efektywności, wskaźniki kpi wzory, wskaźniki kpi w sprzedaży, kluczowe wskaźniki efektywności przykłady, wskazniki kpi, wskaźniki biznesowe, wskaznik kpi, co to jest kpi, wskaźniki efektywności, kpi wskaźniki, współczynnik kpi, controlling, controlling finansowy dla sprzedawców, wdrożenie controllingu, konsultant biznesowy, controlling w firmie, prognozy finansowe, prognoza finansowa, prognozy finansowe excel, plan finansowy, prognoza finansowa przykład, prognoza bilansu excel, prognoza finansowa excel przykład, prognozowanie przychodów, założenia do prognoz finansowych przykład, prognoza finansowa excel, anioły biznesu, pozyskiwanie finansowania, anioł biznesu, aniołowie biznesu, teaser inwestycyjny, finansowanie start up, finansowanie startupów, pozyskanie inwestora, aniol biznesu, venture capital warszawa, startup finansowanie, pozyskiwanie finansowania dla firm, pozyskiwanie inwestorów, pozyskanie finansowania, inwestycja w startup, inwestowanie w startupy, jak inwestować, inwestycje w startupy, jak inwestować w startupy, inwestycja w startupy, chcę zainwestować w startup, jak zainwestować w startup, inwestowanie w startup, inwestowanie w start-upy, inwestycja w start up, inwestycje w start up, jak inwestowac w start up, gdzie inwestować w startupy, wycena przedsiębiorstwa, wycena firmy, wycena przedsiębiorstw, wycena firm, wycena przedsiebiorstw, wycena przedsiebiorstwa, wycena startupu, analiza finansowa w excelu, analiza finansowa excel, analiza startupów, analiza budżetu, raportowanie zarządcze, raporty zarządcze, raport zarządczy, przygotowanie raportów zarządczych, excel kurs online, kurs excel online, excel szkolenie, ocena umiejętności finansowych online, szkolenie z excela, szkolenie excel, excel online kurs, excel szkolenie online, szkolenia controlling, kurs excel finanse, szkolenie excel online, kurs finansowy, szkolenie controlling finansowy, excel w finansach szkolenie, metody oceny opłacalności inwestycji, ocena opłacalności inwestycji, ocena inwestycji, metody oceny inwestycji, planowanie inwestycji, opłacalność inwestycji excel, opłacalność inwestycji, stopa zwrotu z inwestycji, analiza opłacalności inwestycji.

Partnerzy

„Passion is absolutely necessary to achieve any kind of long-lasting success” – Donald Trump. To motto i moje dotychczasowe doświadczenia sprawiły, że w podejmowaniu współpracy z partnerami biznesowymi, istotne były dla mnie cztery elementy:

  • pasja
  • zdobyte kompetencje w danej dziedzinie
  • adekwatne doświadczenie uzyskane podczas pracy w renomowanych firmach
  • umiejętność budowania relacji interpersonalnych oraz zaufania.

Pierwsze spotkanie pamiętam do dziś. Miało miejsce w samym sercu Krakowa. Kawiarnia znajdowała się na ulicy Floriańskiej, nieopodal Rynku Głównego. Patrząc na krakowskie sukiennice w ciepły słoneczny dzień, spędziłem w niej 4 godziny na doprecyzowywaniu możliwości współpracy… Tyle czasu zaangażował dla mnie Jakub Sałęga, który zajmuje się realizacją stron www. Zrobił to, mimo że nie miałem dla niego żadnego zlecenia. Nie miałem żadnego klienta, którego już wtedy mógłbym mu przekazać.

model finansowy, modelowanie finansowe, modele finansowe, narzędzia analityczne, model finansowy excel, zdyskontowane przepływy pieniężne excel, model finansowy przykład, modelowanie finansowe w excelu, modele finansowe przykłady, kpi, wskaźniki kpi, kpi co to, wskaźnik kpi, kpi przykłady, kluczowe wskaźniki efektywności, wskaźniki kpi wzory, wskaźniki kpi w sprzedaży, kluczowe wskaźniki efektywności przykłady, wskazniki kpi, wskaźniki biznesowe, wskaznik kpi, co to jest kpi, wskaźniki efektywności, kpi wskaźniki, współczynnik kpi, controlling, controlling finansowy dla sprzedawców, wdrożenie controllingu, konsultant biznesowy, controlling w firmie, prognozy finansowe, prognoza finansowa, prognozy finansowe excel, plan finansowy, prognoza finansowa przykład, prognoza bilansu excel, prognoza finansowa excel przykład, prognozowanie przychodów, założenia do prognoz finansowych przykład, prognoza finansowa excel, anioły biznesu, pozyskiwanie finansowania, anioł biznesu, aniołowie biznesu, teaser inwestycyjny, finansowanie start up, finansowanie startupów, pozyskanie inwestora, aniol biznesu, venture capital warszawa, startup finansowanie, pozyskiwanie finansowania dla firm, pozyskiwanie inwestorów, pozyskanie finansowania, inwestycja w startup, inwestowanie w startupy, jak inwestować, inwestycje w startupy, jak inwestować w startupy, inwestycja w startupy, chcę zainwestować w startup, jak zainwestować w startup, inwestowanie w startup, inwestowanie w start-upy, inwestycja w start up, inwestycje w start up, jak inwestowac w start up, gdzie inwestować w startupy, wycena przedsiębiorstwa, wycena firmy, wycena przedsiębiorstw, wycena firm, wycena przedsiebiorstw, wycena przedsiebiorstwa, wycena startupu, analiza finansowa w excelu, analiza finansowa excel, analiza startupów, analiza budżetu, raportowanie zarządcze, raporty zarządcze, raport zarządczy, przygotowanie raportów zarządczych, excel kurs online, kurs excel online, excel szkolenie, ocena umiejętności finansowych online, szkolenie z excela, szkolenie excel, excel online kurs, excel szkolenie online, szkolenia controlling, kurs excel finanse, szkolenie excel online, kurs finansowy, szkolenie controlling finansowy, excel w finansach szkolenie, metody oceny opłacalności inwestycji, ocena opłacalności inwestycji, ocena inwestycji, metody oceny inwestycji, planowanie inwestycji, opłacalność inwestycji excel, opłacalność inwestycji, stopa zwrotu z inwestycji, analiza opłacalności inwestycji.

Przeszło 74 godziny rozmów telefonicznych, ponad 50 spotkań, zapewne tysiące kilometrów podróży między Warszawą, a Krakowem – wspominam to jako piękny okres, podczas którego wymieniałem się doświadczeniami oraz czerpałem inspiracje od osób, które spotykałem. Poszukiwanie firm do współpracy, spełniających wymagane kryteria, zajęło mi przeszło rok. Już wtedy byłem świadomy, że rozwijający się startup musiałaby poświęcić rok na budowanie centrum kompetencji, aby zacząć działać. To czas, którego najczęściej nie mogą na to poświęcić.

Pozyskując partnerów do współpracy, równolegle prowadziłem działania marketingowe. Ten okres uświadomił mi, że rozwijanie biznesu jest niczym rejs przez wzburzone morze pełne niebezpieczeństw, nieprzewidywalnych zdarzeń, barier do przełamania, gdzie tylko własna determinacja jest w stanie przezwyciężyć te trudności. Jednym z najtrudniejszych wyzwań, z jakimi przyszło mi się zmierzyć, było pozyskanie pierwszego klienta.

Na tym etapie swojej działalności miałem partnerów do współpracy, podpisałem 14 umów o współpracę, dokładnie określiłem swoją grupę docelową, wskazałem usługi, przygotowałem materiały informacyjne. Wszystko było dopięte na ostatni guzik, więc myślałem, że pozyskanie klienta jest kwestią kilku dni.

Najtrudniejsze wyzwanie...

Rozwijając własną działalności z ograniczonym budżetem, w pierwszych dwóch miesiącach przyjąłem strategię „na wyczekanie”, oczekując, że to klienci sami się ze mną skontaktują. Po tym okresie liczba moich klientów wynosiła… 0! Zupełnie nikt nie zgłosił się przez całe 60 dni… Wtedy w mojej głowie zapaliła się czerwona lampka, a wraz z nią kotłowało się wiele niewiadomych. To był czas, kiedy rozum wielu podpowiadałby „Przestań. To nie ma sensu!”. Jednak moją motywacją do dalszego działania były i nadal pozostają wartości, którymi kieruję się podczas tej podróży do przedsiębiorczości. Do najważniejszych z nich należą szacunek, transparentność, zaufanie, odwaga, pracowitość. Kierując się nimi jestem pewien, że żadne bariery nie powstrzymają mnie oraz mojego zespołu od realizacji swoich celów i marzeń. Posiadanie wartości tchnęło we mnie drugie siły i chęć do działania. Zacząłem aktywnie poszukiwać klientów. Zaangażowanie w rozwój biznesu, było przeze mnie na tyle duże, że wszystkie oszczędności z pierwszych doświadczeń zawodowych były przeze mnie w pełni reinwestowane w biznes. Po pierwszych miesiącach prowadzenia swojego biznesu, zdałem sobie sprawę, że chcąc pozyskać pierwszych klientów, muszę zgłębić tajniki marketingu internetowego, budowania relacji z klientami, e-mail marketingu, a to tylko powodowało, że w coraz większym stopniu oddalałem się od obszaru, w którym się specjalizuje. Coraz mniej zajmowałem się controllingiem i zarządzaniem finansami biznesu. Z aktywności zawodowych to rozwój działalności był dla mnie priorytetowym celem do zrealizowania.

Naturalnym kierunkiem pozyskiwania klientów było oferowanie swoich usług wśród osób, które znam, a więc wśród przyjaciół i znajomych. Były to osoby, które mnie znały i szczerze mogły polecać to, co robię. Wszystko wskazywało, że to podejście przyniesie oczekiwane rezultaty. Budowanie zaufania do marki to jednak proces, który wymaga czasu, zwłaszcza jeśli firma jest zupełnie nieznana. Kiedy po 7 miesiącach intensywnych prac, tworzenia oferty i komunikacji pozyskałem pierwszego klienta, chciałem krzyknąć gromkie: „Hurra!”. Szybko jednak zdałem sobie sprawę, że jedna jaskółka wiosny nie czyni. Biznes nadal był nierentowny. By pokryć stałe koszty, potrzebne są regularne przychody. To kolejny kamień milowy, z którym przyszło mi się zmierzyć.

Ciężki okres....

Przez pierwsze lata łączyłem rozwój własnej działalności z pracą etatową. Taka strategia pozwalała mi rozwijać się w obszarach, które najbardziej mnie interesowały, a były to controlling i zarządzanie finansami biznesu. Zgłębiałem tajniki marketingu, growth hackingu, budowania relacji z klientami i organizacji pracy. Wiedzę czerpałem z blogów tematycznych i branżowych książek, których przeczytałem… kilkadziesiąt! Tu znajdziesz polecane przeze mnie pozycje.

A co po nim?

Czytanie i praktykowanie zaowocowało w marcu 2017 roku, gdy zacząłem generować comiesięczne przychody. Przybywało klientów, a wraz z nimi zadań. Dotychczasowy system organizacji pracy już nie wystarczał. Potrzebowałem wejść na wyższy poziom i tak właśnie powstały autorskie narzędzia analityczne, które umożliwiają np. monitorowanie efektywności lejka sprzedaży, opłacalności usług, własnej produktywności czy planowania decyzji o dalszym rozwoju biznesu. Wiedzą nie dzieliłem się tylko na blogu. Zacząłem prowadzić kursy z modelowania finansowego, tworzenia raportów zarządczych, zwiększania produktywności i efektywności działań biznesowych.

Realia własnego biznesu...

Prowadząc jednoosobową działalność sam wykonujesz zadania, które w większych firmach przypisane są do kilku osób. Realizujesz usługi, budujesz relacje z klientami, zajmujesz się marketingiem czy kwestiami organizacyjnymi. Ja zajmowałem się marketingiem, e-mailingiem, social sellingiem, personal brandigiem, tworzyłem nowe produkty itd. W rezultacie, świadczenie usług dla klientów to tylko 30% czasu, który poświęcałem na aktywność zawodową. Pracowałem 9 godzin dziennie, łącznie z sobotą i niedzielą, a mimo to praca sprawiała mi ogromną satysfakcję. Kontakt z osobami pełnym pasji i energii rekompensuje mi wszystko. Przyszedł jednak moment, gdy uświadomiłem sobie, że doba zawsze będzie miała tylko 24 godziny, a przy tak szybko rosnącej ilości obowiązków, ciężko jest mi zachować równowagę. Punktem kulminacyjnym był kolejny wzrost przychodów i zaproszenie do pewnej współpracy. Wtedy wiedziałem, że najwyższy czas skupić się w 100% na własnym biznesie. Zrezygnowałem z pracy na etat i zastanawiałem się jak wykorzystam swój czas wolny. Po kilku miesiącach nie pamiętałem już czym są wolne godziny. Liczba klientów rosła, osiągając poziom 57% powracających klientów i przekraczając poziom 15 000 złotych przychodu w jednym miesiącu.

Nie warto bać się błędów. Rozwijając biznes, popełniłem ich całą masę. Dziś traktuje je jako jedną z większych wartości. Staram się z nich uczyć, a dzięki temu każde kolejne przedsięwzięcie wdrażam 4 razy szybciej. Efekt? Prowadząc jednoosobową działalność zwiększyłem przychody biznesu, zmniejszając jednocześnie średni czas pracy w ciągu dnia.

Koncentracja na przyszłości

Mój najbliższy plan to podział działalności na trzy profile biznesowe. Chciałbym też większość czasu poświęcić na core działalności, jakim jest pomoc przedsiębiorcom. Dlatego też, chce zbudować zespół osób o różnych, uzupełniających się kompetencjach.

Porównuję biznes do rejsu na wzburzonym morzu. Wyruszyłem w niego sam, jednak wierzę, że zgrana załoga pozwoli mi obrać kurs i osiągnąć zamierzone cele, mimo trudności. Od początku podróży wyznaję te same zasady: szacunek, transparentność, zaufanie, odwaga i pracowitość. Podążając za nimi, jestem pewien, że żadne bariery nie powstrzymają nas od realizacji marzeń.

Kolejne duże wyzwanie...

Zatrudnienie zespołu marzeń do współpracy….ciąg dalszy nastąpi 🙂 Dołącz do zespołu Enterprise Startup tutaj.

Pobierz program rozwoju startupu

✔ 11 kroków do wypracowania produktu 

✔ 5 etapów strategii

    *Poprzez kliknięcie przycisku “Pobieram” wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych, w szczególności newsletterów, od Enterprise Startup. Każda komunikacja jaką do Ciebie skierujemy będzie zawierała opcję wycofania subskrypcji. Zgodę możesz również wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres kontakt@enterprisestartup.pl.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest Enterprise Code sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-348), przy ul. Bobrzyńskiego 29 lok. 17. Dane osobowe przetwarzane będą w celu wysyłania informacji handlowych, w szczególności newslettera. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Regulamin i Polityka prywatności.

    FIRMA
    Enterprise Code Sp. z o.o.
    Kraków | ul. Bobrzyńskiego 29/17
    Biuro | Warszawa

    Zespół

    Partnerzy

    Oferty pracy

    Regulamin

    Polityka prywatności

    Mapa strony

    KONTAKT
    Krzysztof_Janik_CFO
    Krzysztof Janik
    Partner Zarządzający
    krzysztof.janik@enterprisestartup.pl