sterowanie przysz┼éo┼Ťci─ů, model finansowy, excel, zarz─ůdzanie finansami, model finansowy w excelu, bud┼╝et, zwi─Ökszenie efektywno┼Ťci, kontrola bud┼╝etu, analiza finansowa, analiza wydatk├│w, analiza przychod├│w, analiza rentowno┼Ťci, prognoza finansowa, prognozowanie finansowe, narz─Ödzia w excelu, analizy w excelu, zestawienia w excelu.
Czerpi─Ö du┼╝─ů satysfakcj─Ö z dzielenia si─Ö z wiedz─ů, szczeg├│lnie z dziedziny kt├│r─ů si─Ö pasjonuj─Ö, tym bardziej ┼╝e jej zaadaptowanie w biznesie ma realne prze┼éo┼╝enie na jego rozw├│j oraz popraw─Ö uzyskiwanych wynik├│w finansowych.
Za cel postawi┼éem sobie przekazanie Tobie tej wiedzy. Ten wpis jest szczeg├│lnie istotny poniewa┼╝ rozpoczyna serie wpis├│w przedstawiaj─ůcych jak mo┼╝esz wdro┼╝y─ç w swoim biznesie system zarz─ůdzania finansami jakim jest controlling. Od pierwszego wdro┼╝enia controllingu po ka┼╝dym kolejnym tylko utwierdzam si─Ö w przekonaniu, ┼╝e controlling jest obligatoryjnym systemem nie tylko dla du┼╝ego biznesu, ale r├│wnie┼╝ dla dzia┼éalno┼Ťci znajduj─ůcej si─Ö pocz─ůtkowym etapie rozwoju, rozpoczynaj─ůcej wdra┼╝anie produktu na rynek oraz pozyskiwanie pierwszych klient├│w.
Czym zatem jest system controllingu? Odpowied┼║ na┬áto pytanie przeka┼╝─Ö Ci w formie praktycznych wpis├│w na tej stronie. Swoj─ů drog─ů by┼éoby mi niezmiernie mi┼éo, gdyby┼Ť po kilku miesi─ůcach od poznania tajnik├│w controllingu przes┼éa┼é im swoje spostrze┼╝enia na temat wp┼éywu wdro┼╝enia controllingu na wyniki Twojego biznesu. Im wi─Öcej przedsi─Öbiorc├│w pozna ide─Ö controllingu, tym wi─Öksza b─Ödzie nasza przewaga konkurencyjna na tle innych rynk├│w. Dodam tylko, ┼╝e controlling wywodzi si─Ö z USA.
Przechodz─ůc do clou, gromadz─ůc dane┬áotrzymujesz podstaw─Ö do┬ápodj─Öcia racjonalnych decyzji biznesowych. Aby zbiera─ç i przetwarza─ç dane warto aby┼Ť w pierwszej kolejno┼Ťci okre┼Ťli┼é pytania, na kt├│re chcesz pozna─ç odpowiedzi oraz wyznaczy┼é decyzje jakie mo┼╝esz na ich podstawie podj─ů─ç. Takie podej┼Ťcie umo┼╝liwi Ci skoncentrowanie si─Ö na tych obszarach biznesu, kt├│re maj─ů realne prze┼éo┼╝enie na wyniki finansowe. Najlepsz─ů form─ů przyswojenia wiedzy jest przyk┼éad. Przyk┼éad zosta┼é przedstawiony dla┬ábiznesu rozwijanego w modelu SaaS (Software as a Service).

Krok 1 ÔÇô Okre┼Ťl pytania, na kt├│re chcesz pozna─ç odpowiedzi

Pytania mog─ů dotyczy─ç zar├│wno konkretnego miesi─ůca, przesz┼éych okres├│w, jak r├│wnie┼╝ odnosi─ç si─Ö do przysz┼éo┼Ťci. Na tym etapie warto rozdzieli─ç pytania na te dotycz─ůce strony przychodowej, kosztowej, rentowno┼Ťci biznesu, realizowanych nowych projekt├│w / inwestycji oraz finansowania.
Centrum przychod├│w
A. Ilu użytkowników zalogowało się na platformie?
B. Jaki % użytkowników wykupiło płatny pakiet usług?
C. Jak─ů mam konwersj─Ö na ka┼╝dym z poziom├│w lejka sprzeda┼╝y?
D. Jaki mam przyrost liczby pozyskanych klient├│w?
E. Który kanał pozyskania klientów jest najbardziej efektywny?
F. Jaki mam ┼Ťredniomiesi─Öczny przych├│d na klienta?
G. Ile % dotychczasowych klientów rezygnuje z usług?
H. ┼Ürednio przez ile miesi─Öcy klienci korzystaj─ů z moich us┼éug?
I. O ile wzrosn─ů przychody po zwi─Ökszeniu bud┼╝etu marketingowego o 10%?
J. O ile wzrosn─ů przychody po wzro┼Ťcie konwersji p┼éac─ůcych klient├│w o 2 p.p.?
K. Jak zmiana ceny sprzedaży usługi A o 10% wpłynie na stan gotówki na koniec roku?
L. Jaki uzyskuj─Ö ┼é─ůczny przych├│d z pozyskanego klienta?
M. Jaki mam udział w rynku?
Centrum koszt├│w
A. Jaki mam koszt pozyskania klienta?
B. Jaki mam koszt pozyskania klienta z każdego kanału sprzedaży?
C. Jaki jest udzia┼é bud┼╝etu na facebooka do ┼é─ůcznych koszt├│w marketingowych?
D. Jaki mam koszt pozyskania u┼╝ytkownika?
E. Jaki jest udział kosztów marketingowych w przychodach?
F. Jaki mam miesięczny koszt realizacji usług na klienta?
G. Jaki jest udzia┼é klient├│w, kt├│rzy rezygnuj─ů z moich us┼éug w ┼é─ůcznej liczbie klient├│w?
H. Ile miesięcy klient korzysta z usługi?
I. Jaki jest udział kosztów stałych w generowanych przychodach?
J. Jakie jest udzia┼é koszt├│w osobowych w ┼é─ůcznych kosztach operacyjnych?
K. Jakie s─ů ┼Ťrednie koszty osobowe na pracownika?
Centrum zysk├│w
A. Jak─ů mam mar┼╝─Ö na kliencie?
B. Po ilu miesi─ůcach uzyskuj─Ö zwrot koszt├│w poniesionych na pozyskanie klienta?
C. Ilu p┼éac─ůcych klient├│w musz─Ö posiada─ç, aby uzyska─ç rentowno┼Ť─ç?
D. Jak─ů mam mar┼╝─Ö brutto?
Centrum inwestycji / projekt├│w
A. Jaki nak┼éad pocz─ůtkowy musz─Ö ponie┼Ť─ç?
B. Jakie będzie rozłożenie w czasie ponoszonych nakładów inwestycyjnych?
C. Jakie jest okres zwrotu poniesionych nakładów?
D. Czy inwestycja jest opłacalna?
E. Która inwestycja będzie najbardziej opłacalna?
F. Jaki jest koszt realizacji projektu A?
G. Jaki jest stopień zaawansowania realizacji projektu A?
H. Jak─ů mar┼╝─Ö uzyskam na projekcie A?
I. Jaki jest koszt realizacji ka┼╝dego z etap├│w projektu?
J. Jakie jest koszt realizacji każdego z zadań projektu?
K. O ile musi zosta─ç skr├│cony czas realizacji etapu C po poniesionych wi─Ökszych kosztach na etapach A,B?
L. O ile wzro┼Ťnie koszt realizacji projektu po wyd┼éu┼╝eniu czasu realizacji etapu A o 10%?
Finansowanie
A. Na ile miesięcy wystarczy mi gotówki gdybym nie generował sprzedaży?
B. Jak─ů mam stop─Ö zwrotu z zainwestowanego kapita┼éu?
C. Jakie jest moje zapotrzebowanie na finansowanie przez najbli┼╝sze 12 miesi─Öcy?
D. Kiedy będę musiał pozyskać dodatkowe finansowanie na rozwój biznesu?
E. Jaki mam koszt finansowania?
F. Które źródło finansowania z możliwych jest najbardziej opłacalne?
G. Ile potrzebuje miesięcy, aby spłacić swoje zadłużenie?
Przyk┼éadowe decyzje, jakie mo┼╝esz podj─ů─ç na bazie uzyskanych odpowiedzi:
  • Przeprowadzenie test├│w A/B strony i wyb├│r wariantu o najwi─Ökszej konwersji
  • Zaoferowanie us┼éugi pocz─ůtkowej wymagaj─ůcej niewielkich nak┼éad├│w finansowych ze strony klienta
  • Zaanga┼╝owanie kapita┼éu w efektywne kana┼éy pozyskania klienta, a zrezygnowanie z tych nieefektywnych
  • Wprowadzenie nowych rozwi─ůza┼ä na tym poziomie lejka sprzeda┼╝y, kt├│ry generuje mniejsz─ů konwersj─Ö od oczekiwanej
  • Wprowadzenie dodatkowego kana┼éu dotarcia do klienta
  • Wprowadzenie dodatkowych us┼éug dla dotychczasowych klient├│w
  • Ekspansja na nowy rynek
  • Zaoferowanie dodatkowych us┼éug o niskim koszcie realizacji
  • Koncentracja na tych klientach, z kt├│rych mamy najszybciej konwersj─Ö
  • Wyeksponowanie us┼éugi o wi─Ökszej mar┼╝y
  • Przeprowadzanie raz w miesi─ůcu rozm├│w z klientami na temat ich do┼Ťwiadcze┼ä z korzystania z systemu
  • Wyznaczenie wsp├│lnych cech klient├│w z kt├│rych uzyskujesz najwy┼╝sze mar┼╝e
  • Wyeliminowanie zada┼ä, kt├│re zajmuj─ů du┼╝o czasu a nie maj─ů prze┼éo┼╝enia na generowane przychody
  • Zaanga┼╝owanie kapita┼éu w nowe przedsi─Öwzi─Öcie, ani┼╝eli dokapitalizowanie obecnego
  • Wyznaczenie miesi─ůca od kt├│rego nale┼╝y skoncentrowa─ç si─Ö nad pozyskaniem finansowania
  • Przygotowanie materia┼é├│w i danych do pozyskania finansowania
  • Wyb├│r finansowania o najni┼╝szym koszcie
  • Ograniczenie koszt├│w w dzia┼éa┼ä niemaj─ůcych realnego wp┼éywu na generowane przychody
  • Optymalizacja koszt├│w osobowych i nawi─ůzanie wsp├│┼épracy ze specjalistami w formie wynagradzania za godzin─Ö pracy
  • Zabezpieczenie finansowania dla nowej inwestycji
  • Wyznaczenie kamieni milowych i kluczowych wska┼║nik├│w efektywno┼Ťci dla ka┼╝dego z nich
  • Wyb├│r inwestycji np. B do wdro┼╝enia
Pierwszy krok jest jednym z najwa┼╝niejszych w kontek┼Ťcie zarz─ůdzania finansami. Wyznacza Ci kierunek dzia┼éania oraz umo┼╝liwia skoncentrowania si─Ö tylko nad tymi danymi / wska┼║nikami, kt├│re b─Öd─ů przez Ciebie realnie wykorzystywane do podejmowania decyzji. W kolejnym wpisie zostan─ů przedstawione kluczowe dane jakie nale┼╝y gromadzi─ç oraz mo┼╝liwe ┼║r├│d┼éa ich pozyskania.
Krak├│w, Enterprise Startup, Zarz─ůdzanie finansami, controlling, model finansowy dla SaaS, modelowanie finansowe, pasja.
Kontynuuj─ůc swoj─ů misj─Ö zwi─ůzan─ů z przekazaniem wiedzy z zarz─ůdzania finansami, na wst─Öpie zwr├│c─Ö uwag─Ö na jedn─ů cech─Ö. Czy kiedykolwiek zadawa┼ée┼Ť sobie pytanie co wyr├│┼╝nia biznes uzyskuj─ůcy stabilny wzrost rok do roku? Na podstawie analizy finansowej przesz┼éo 120 przedsi─Öbiorstw zidentyfikowa┼éem jedna cech─Ö wsp├│ln─ů. Jest ni─ů racjonalno┼Ť─ç gospodarowania. U podstaw racjonalno┼Ťci gospodarczej le┼╝y podejmowanie decyzji zarz─ůdczych na podstawie konkretnych danych liczbowych.

Krok 2 ÔÇô Dane oraz ┼║r├│d┼éa ich pozyskania

Dzi┼Ť trudno mi sobie wyobrazi─ç jakikolwiek biznes, kt├│ry nie popiera swoich dzia┼éa┼ä danymi. Niezale┼╝nie, czy m├│wimy tutaj o sporcie, e-commerce czy us┼éugach online? W ka┼╝dej dziedzinie biznesu mo┼╝esz gromadzi─ç i przetwarza─ç dane. Skuteczno┼Ť─ç i szybko┼Ť─ç podejmowania decyzji niejednokrotnie stanowi przewag─Ö konkurencyjn─ů. Maj─ůc powy┼╝sze na uwadze w tym wpisie skoncentrowa┼éem si─Ö na przedstawieniu Ci tych zmiennych, kt├│re b─Öd─ů niezb─Ödne do udzielenia konstruktywnych odpowiedzi na zadane pytania z kroku pierwszego.
Zakres i szczeg├│┼éowo┼Ť─ç danych jakie mo┼╝esz gromadzi─ç s─ů nieograniczona, co powoduje ┼╝e kluczowe jest z ogromu tych danych wybra─ç tylko te, kt├│re faktycznie b─Öd─ů stanowi┼éy podstaw─Ö do podj─Öcia decyzji w biznesie. Uzyskanie r├│wnowagi pomi─Ödzy szczeg├│┼éowo┼Ťci─ů danych, a koncentracj─ů na kluczowych wska┼║nikach efektywno┼Ťci stanowi g┼é├│wne clou tego kroku zarz─ůdzania finansami. Na podstawie przygotowanych w pierwszym kroku pyta┼ä stworzy┼éem list─Ö zmiennych, kt├│re b─Öd─ů pomoce przy udzieleniu odpowiedzi na te pytania. Zmienne zosta┼éy uszeregowane z punktu widzenia centrum odpowiedzialno┼Ťci z przypisaniem ┼║r├│de┼é informacji.
Centrum przychod├│w (┼║r├│d┼éa danych to m.in.: facebook, google analytics, google webmaster tools, ksi─Ögowo┼Ť─ç, wewn─Ötrzny CRM, google)
Przyst─Öpuj─ůc do analizy warto rozdzieli─ç stron─Ö www na cze┼Ť─ç dedykowan─ů nowo pozyskiwanym u┼╝ytkownikom oraz na cz─Ö┼Ť─ç przeznaczon─ů dla ju┼╝ zarejestrowanych u┼╝ytkownik├│w. Jest to swego rodzaju u┼éatwienie dla pomiaru wynik├│w i oceny skuteczno┼Ťci kana┼é├│w dotarcia do klienta. Zmienne:
  • Liczba odwiedzaj─ůcych stron─Ö
  • Liczba nowoutworzonych kont
  • ┼ü─ůczna liczba utworzonych kont
  • Liczba nowych abonament├│w
  • ┼ü─ůczna liczba wykupionych abonament├│w
  • Liczba nowych klient├│w
  • ┼ü─ůczna liczna klient├│w
  • Liczba kont usuni─Ötych/zawieszonych
  • Warto┼Ť─ç przychod├│w netto
  • Organiczny wzrost liczby nowych odwiedzaj─ůcych
  • Warto┼Ť─ç rynku
Poni┼╝ej lista narz─Ödzi, kt├│re warto wykorzysta─ç do oceny centrum przychod├│w wraz z informacj─ů o polecanych przeze mnie funkcjonalno┼Ťciach w ka┼╝dej z nich:
  • web.facebook.com/business/ (pomoc przy tworzeniu reklam na facebooku)
  • google.com/webmasters/ (analiza s┼é├│w kluczowych, klikni─Ö─ç, wsp├│┼éczynnik├│w konwersji, pozycji strony na dan─ů fraz─Ö w wynikach wyszukiwania google)
  • luckyorange.com (analiza ruchu u┼╝ytkownika na stronie)
  • sumo.com (monitorowanie klikni─Ö─ç u┼╝ytkownik├│w strony www)
  • rapportive.com (kierunek na profil osoby na linkedin po adresie mailowym, jako wtyczka do maila)
  • heapanalytics.com (analityka danych o u┼╝ytkownikach)
  • similarweb.com (analiza konkurencji)
  • hunter.io (odszukiwanie adres├│w e-mail po wprowadzeniu nazwy domeny)
  • seoquake.com (ocena strony)
  • buffer.com (automatyzacja zamieszczania tre┼Ťci w social mediach)
  • trendspottr.com (analiza trend├│w)
  • socialcrawlytics.com (popularno┼Ť─ç tre┼Ťci w social mediach)
  • uxpin.com (analiza UX)
  • nuvi.com (monitorowanie konwersji konkurencji)
  • brandwatch.com (analiza social media)
  • brand24.pl (monitorowanie internetu i social media)
  • trialfire.com (mierzenie zaanga┼╝owania u┼╝ytkownik├│w)
  • zuumsocial.com (analiza tre┼Ťci zamieszczanych na facebooku)
Centrum koszt├│w ÔÇô pozyskanie klienta (mierzony odr─Öbnie dla ka┼╝dego z kana┼é├│w dotarcia do klienta oraz ┼é─ůcznie). ┼╣r├│d┼éo danych: ksi─Ögowo┼Ť─ç oraz dodatkowo narz─Ödzia wskazane w centrum przychod├│w.
  • Bud┼╝et na kampani─Ö marketingow─ů (np. na facebooku, adwords)
  • Koszty osobowe
  • Liczba pracownik├│w
  • Pozosta┼ée koszty marketingu i sprzeda┼╝y
  • Liczba wykonanych dzia┼éa┼ä/aktywno┼Ťci (np. przej┼Ťcie z reklamy na stron─Ö, pozyskanie danych kontaktowych
  • Liczba pozyskanych klient├│w
Centrum koszt├│w ÔÇô realizacja us┼éug (ksi─Ögowo┼Ť─ç)
  • Koszt utrzymania infrastruktury
  • Koszty wynagrodze┼ä programist├│w
  • Pozosta┼ée koszty realizacji us┼éug
Centrum koszt├│w ÔÇô og├│lnego zarz─ůdu (ksi─Ögowo┼Ť─ç)
  • Koszty osobowe
  • Koszty czynsz├│w i dzier┼╝awy
  • Koszty us┼éug doradczych
  • Pozosta┼ée koszty og├│lnego zarz─ůdu
  • Liczba pracownik├│w
Finansowanie (ksi─Ögowo┼Ť─ç)
  • Warto┼Ť─ç zainwestowanego kapita┼éu
  • ┼╣r├│d┼éa finansowania d┼éu┼╝nego oraz bie┼╝─ůcy poziom zad┼éu┼╝enia
  • Koszty finansowania w ka┼╝dym z d┼éu┼╝nych ┼║r├│de┼é finansowania
Przegl─ůd kondycji finansowej biznesu jest niemal┼╝e tak wa┼╝ny jak przegl─ůd stanu naszego zdrowia. Im szybciej zidentyfikujesz mo┼╝liwe zagro┼╝enie, tym szybciej b─Ödziesz w stanie je zneutralizowa─ç. Swoj─ů drog─ů nic tak jasno nie odzwierciedla stopnia realizacji za┼éo┼╝onego post─Öpu rozwoju biznesu jak konkretne dane liczbowe. Fakt, ┼╝e dane s─ů rozproszone oraz mo┼╝esz gromadzi─ç nieograniczone zasoby danych powoduje konieczno┼Ť─ç wykorzystania narz─Ödzi umo┼╝liwiaj─ůcych sprawn─ů interpretacje danych i wyci─ůgni─Öcie wniosk├│w. Narz─Ödzie wspomagaj─ůce podejmowanie decyzji w biznesie b─Öd─ů kolejnym krokiem jaki Ci przedstawi─Ö w kolejnym kroku.
Analiza finansowa, sterowanie przysz┼éo┼Ťci─ů, model finansowy, excel, zarz─ůdzanie finansami, model finansowy w excelu, bud┼╝et, zwi─Ökszenie efektywno┼Ťci, kontrola bud┼╝etu, analiza finansowa, analiza wydatk├│w, analiza przychod├│w, analiza rentowno┼Ťci, prognoza finansowa, prognozowanie finansowe, narz─Ödzia w excelu, analizy w excelu, zestawienia w excelu.

Krok 3 ÔÇô Wyznacz osoby maj─ůce wp┼éyw na wyniki finansowe Twojego biznesu

W pierwszym oraz drugim kroku zarz─ůdzania finansami skoncentrowali┼Ťmy si─Ö nad zmiennymi oraz danymi maj─ůcymi najwi─Ökszy wp┼éyw na generowane wyniki finansowe biznesu. Z kolei w kroku trzecim wska┼╝ konkretne osoby zaanga┼╝owane w rozw├│j Twojego biznesu.
Jednym z najtrudniejszych zada┼ä z jakim przyjdzie Ci si─Ö zmierzy─ç jest delegowanie odpowiedzialno┼Ťci na nowo zaanga┼╝owane do wsp├│┼épracy osoby. Rozwijaj─ůc biznes od samego pocz─ůtku czujesz z nim du┼╝─ů wi─Ö┼║ emocjonaln─ů, co powoduje ┼╝e ka┼╝d─ů decyzj─Ö chcesz podejmowa─ç samodzielnie w ka┼╝dym obszarze aktywno┼Ťci biznesu. Znam t─Ö tendencj─Ö r├│wnie┼╝ z autopsji. Najbardziej racjonalne i przyczyniaj─ůce si─Ö do dalszego sprawnego rozwoju biznesu jest zwi─Ökszenie zakresu obowi─ůzk├│w i przeniesienie odpowiedzialno┼Ťci na pracownik├│w.
W jaki spos├│b dzieli─ç odpowiedzialno┼Ť─ç?
Na podstawie wyznaczonych w drugim kroku centr├│w odpowiedzialno┼Ťci przypisz do nich konkretne osoby. W przypadku prezentowanego przyk┼éadu biznesu rozwijanego w modelu SaaS b─Öd─ů to:
Centrum przychod├│w
  • Handlowcy
  • Specjalista ds. marketingu
  • Growth hacker
Centrum koszt├│w ÔÇô pozyskanie klienta
  • Handlowcy
  • Specjalista ds. marketingu
  • Growth hacker
  • Grafik
Centrum koszt├│w ÔÇô realizacja us┼éug
  • Programi┼Ťci
  • Specjalista ds. UX
  • Projekt manager
  • Back-end developer
  • Front-end developer
  • Administrator baz danych
  • Grafik
Centrum koszt├│w ÔÇô og├│lnego zarz─ůdu
  • Ksi─Ögowe
  • G┼éowna ksi─Ögowa
  • Zarz─ůd
  • Asystentki
  • Specjalista ds. HR
  • Dyrektor finansowy / Controller finansowy
Centrum zysk├│w / finansowanie
  • Zarz─ůd
  • Dyrektor finansowy / Controller finansowy
Do ka┼╝dej z os├│b zaanga┼╝owana w biznesie przypisz odpowiednie zmienne wyznaczone w drugim kroku. Kluczowe jest, aby pracownicy otrzymali zmienne, wska┼║niki na kt├│re faktycznie maj─ů wp┼éyw podczas swojej pracy.
W jaki spos├│b krok 3 przyczyni si─Ö do poprawy wynik├│w Twojego biznesu?
Dzi─Öki wyznaczeniu cent├│w odpowiedzialno┼Ťci, a w jego ramach zakres├│w odpowiedzialno┼Ťci i kompetencji u┼éatwiona jest ocena skuteczno┼Ťci i efektywno┼Ťci funkcjonowania tych┼╝e cent├│w oraz os├│b w nich zaanga┼╝owanych. Pomiar m.in. efektywno┼Ťci pracy, rentowno┼Ťci biznesu, przedsi─Öwzi─Ö─ç stanowi podstaw─Ö do wyznaczenia obszar├│w do poprawy. W ko┼äcu czego nie mo┼╝na zmierzy─ç, nie mo┼╝na ulepsza─ç.
Powy┼╝szy krok jest te┼╝ pierwszym etapem do wdro┼╝enia systemu motywacyjnego w biznesie. W wi─Ökszym stopniu b─Ödziesz mia┼é okazj─Ö si─Ö o tym przekona─ç w kolejnych prezentowanych krokach zarz─ůdzania finansami.

Kolejne kroki b─Öd─ů sukcesywnie zamieszczane na stronie oraz profilu na fb

B─ůd┼║ na bie┼╝─ůco

Narz─Ödzia analityczne w excelu

Loading...