controlling w przedsi─Öbiorstwie, ocena op┼éacalno┼Ťci inwestycji, wycena startupu, modelowanie finansowe, prognoza finansowa, narz─Ödzie do prognozowania, prognoza finansowa w excelu, analiza finansowa w excelu, biznes plan w excelu, ocena op┼éacalno┼Ťci w excelu, wycena biznesu w excelu, op┼éacalno┼Ť─ç inwestycji, wycena przedsi─Öbiorstwa, prognoza finansowa, model finansowy dla SaaS, modelowanie finansowe, wska┼║niki SaaS, analiza finansowa, startup, wska┼║niki KPI, kluczowe wska┼║niki efektywno┼Ťci, wska┼║nik efektywno┼Ťci, modelowanie, model finansowy excel, wska┼║niki biznesowe, model SaaS, finansowanie przedsi─Öbiorstw, kapita┼é na start

Pocz─ůtek biznesu

Mam pomysł, co dalej?

1. Zweryfikuj rynek.
2. Przeprowad┼║ rozmowy z potencjalnymi klientami i uzyskaj konstruktywne wnioski z tych rozm├│w.
3. Zweryfikuj czy klienci s─ů sk┼éonni zap┼éaci─ç za produkt/us┼éug─Ö.
4. Wykonaj makiety produktu/usługi w formie opisu , strony www, wizualizacji.
5. oce┼ä op┼éacalno┼Ť─ç pomys┼éu / przedsi─Öwzi─Öcia.
6. oszacuj zapotrzebowanie na finansowanie.
7. wykonaj MVP (Minimum Viable Product).

Jakie ksi─ů┼╝ki warto przeczyta─ç?

1. Tworzenie modeli biznesowych. Podr─Öcznik wizjonera.
2. Metoda Lean Analytics. Zbuduj sukces startupu w oparciu o analiz─Ö danych.
3. Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narz─Ödzia i stw├│rz firm─Ö, kt├│ra zdob─Ödzie rynek.
4. Podr─Öcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku.
5. Lean Customer Development. Tw├│rz produkty, po kt├│re klienci b─Öd─ů ustawia─ç si─Ö w kolejkach.
6. Przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç zdyscyplinowana. Od startupu do sukcesu w 24 krokach.
7. Stw├│rz jednoro┼╝ca. Od idei po startup wart miliony.
8. Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywno┼Ťci.
9. Rework
10. Zero to one. Notatki o start-upach czyli jak budowa─ç przysz┼éo┼Ť─ç.
11. Slicing Pie: Funding Your Company Without Funds.
12. Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie
13. Startup bez pieni─Ödzy
14. Predictable Revenue
Anioł biznesu, finansowanie, pozyskanie finansowania, akceleracja, startup, rozwój startupu.

Jak przyspieszy─ç rozw├│j startupu?

1. Opracuj 7 sposobów na pozyskiwanie klienta zanim wydasz choćby złotówkę na realizację produktu.
2. Czytaj tematyczne blogi / grupy na facebooku / ksi─ů┼╝ki.
3. Przez 15-30 dni pracuj dla swojego potencjalnego klienta.
4. Wyznaczaj zadania do zrealizowania, okre┼Ťlaj priorytety, mierz czas pracy i wyeliminuj puste przebiegi.
5. Wykorzystaj narz─Ödzia zwi─Ökszaj─ůce efektywno┼Ť─ç pracy┬á(slack, toggle, assana, proud).
6. Wykonaj analiz─Ö konkurencji i opracuj w┼éasn─ů przewag─Ö konkurencyjn─ů.
7. Okre┼Ťl, w jakim modelu biznesu chcesz rozwija─ç biznes (SaaS, E-commerce, Media Site, 2 Side Market, User Generated Content, Mobile Applications, B2B Service, Retail, B2C Service, B2C Products, B2B Products, Freelancing).
8. Wykonaj prototyp produktu/usługi.
9. Rozpocznij sprzeda┼╝ produktu przed rozpocz─Öciem jego wdro┼╝enia.
10. Pozyskuj maile i buduj relacje ze swoimi potencjalnymi klientami.
11. Od samego pocz─ůtku analizuj koszt pozyskania klienta i koncentruj si─Ö nad najbardziej efektywnymi ┼║r├│d┼éa pozyskania klienta.
12. Wykonaj model finansowy w excelu dla swojego biznesu.
13. Podejmuj decyzje biznesowe na bazie konkretnych danych liczbowych.
14. Opracuj i wdr├│┼╝ 7 sposob├│w na cross-selling swojego produktu.
15. Opracuj i wdr├│┼╝ 7 sposob├│w na up-selling.
16. Przeprowadzaj krótkie, ale regularne spotkania / telekonferencje ze swoim zespołem.
17. Wyznaczaj cele do zrealizowania w postaci KPI (Key Performance Indicators) zgodnie z zasad─ů SMART (proste, mierzalne, akceptowalne, realne do wykonania, odnosz─ůce si─Ö do konkretnego horyzontu czasu).

Jak znale┼║─ç klient├│w zanim powstanie produkt?

+┬á1 zasada: sprzedaj produkt tak, jakby┼Ť go faktycznie posiada┼é.
+┬áOdwied┼║ te miejsca, w kt├│rych przebywaj─ů Twoi potencjalni klienci przestawiaj─ůc im wersj─Ö demo, pr├│bki lub prezentacj─Ö produktu.
+┬áSkorzystaj z narz─Ödzi marketingowych umo┼╝liwiaj─ůcych dotarcie do potencjalnego klienta.┬á
+┬áNawi─ů┼╝ strategiczn─ů wsp├│┼éprac─Ö z firmami oferuj─ůcymi komplementarne produkty.
+┬áNawi─ů┼╝ wsp├│┼éprac─Ö z firmami docieraj─ůcymi do tej samej grupy docelowej.
+ Wykonaj stronę www, na której będziesz pozyskiwał maile do potencjalnych klientów.

Ile rozm├│w z potencjalnymi klientami przeprowadzi─ç?

Przeprowadza─ç min. 15 rozm├│w ze swoimi potencjalnymi klientami, podczas kt├│rych uzyskasz pe┼én─ů odpowied┼║ na nurtuj─ůce Ci─Ö pytania.

Jak sprawdzi─ç efektywno┼Ť─ç dzia┼éa┼ä marketingowych?

1.┬áOkre┼Ťl kana┼éy dotarcia do potencjalnych klient├│w.
2.┬áOkre┼Ťl finalny efekt, kt├│ry chcesz uzyska─ç (np. pozyskanie danych kontaktowych, kontakt ze strony potencjalnego klienta, liczba pobra┼ä prezentacji/publikacji/itp., zam├│wienie rozmowy).
3.┬áZbuduj lejek sprzeda┼╝y dla ka┼╝dego z kana┼é├│w dotarcia do potencjalnego klienta zawieraj─ůcy etapy przez kt├│re przechodzi potencjalny klient do wykonania oczekiwanego przez nas dzia┼éania. Przyk┼éad: reklama na facebooku (1. Liczba os├│b, do kt├│rych dotar┼éa reklama; 2. Liczba os├│b, kt├│re klikn─Ö┼éy w reklam─Ö; 3. Liczba os├│b, kt├│re np. pobra┼éy aplikacj─Ö).
4. Dla każdego z kanału mierz poniesione wydatki.
5. Gromadź dane ile osób dotarło do konkretnego etapu w danym kanale sprzedaży.
6.┬áMierz koszt aktywno┼Ťci = liczba aktywno┼Ťci / poniesione wydatki w danym kanale sprzeda┼╝y.

Jak sprawdzi─ç sk┼éonno┼Ť─ç potencjalnych klient├│w do zap┼éaty za produkt?

1. Przedkładaj listy intencyjne do podpisu przez potencjalnych klientów.
2. Pobierz zaliczkę za realizację produktu.
3. Podpisz umowę o współpracę z zadeklarowanym zamówieniem produktu.
4.┬áWykonaj stron─Ö www opisuj─ůc─ů produkt z bramk─ů p┼éatno┼Ťci.
5.┬áNawi─ů┼╝ strategiczn─ů wsp├│┼éprac─Ö z Partnerem o ugruntowanej pozycji na rynku.

Kiedy warto poszuka─ç Partner├│w do rozwoju startupu?

1. Zdecydowanie ┼éatwiej jest pozyska─ç Parter├│w do rozwoju produktu, maj─ůc zweryfikowany potencja┼é biznesu w oparciu o konkretne dane liczbowe.
2.┬áOdpowied┼║ sobie na pytanie w jakiej sytuacji Ty by┼éby┼Ť sk┼éonny do┼é─ůczy─ç do zespo┼éu rozwijaj─ůcego nowych produkt?
3.┬áRozpoczynaj─ůc poszukiwania Parter├│w do rozwoju produktu warto mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç nak┼éad├│w niezb─Ödnych do poniesienia, aby wdro┼╝y─ç produkt w ┼╝ycie, ┼║r├│de┼é finansowania biznesu, okresie po jakim Partner uzyska pierwsze korzy┼Ťci (realn─ů got├│wk─Ö), podzia┼éu obowi─ůzk├│w mi─Ödzy Partnerami.
4.┬áModel finansowy w excel jest narz─Ödziem, kt├│re odzwierciedla w formie liczbowej wszystkie informacje dotychczas uzyskane na temat przedsi─Öwzi─Öcia. Im wi─Öksz─ů szczeg├│┼éowo┼Ť─ç posiada taki model, tym bardziej warto┼Ťciowa jest informacja uzyskana z jego wykorzystania.

Czego oczekuj─ů Inwestorzy przed zainwestowaniem w startup?

+┬áWi─Öcej ni┼╝ jednej osoby zaanga┼╝owanej w startup w roli wsp├│┼éza┼éo┼╝yciela. Za┼éo┼╝yciele powinni mie─ç uzupe┼éniaj─ůce si─Ö kompetencje.
+ Lidera
+ Założycieli, który sami już zainwestowali w startup.
+┬áZweryfikowanego pomys┼éu (produkt zaspokaja potrzeb─Ö, klienci chc─ů zap┼éaci─ç za produkt, liczby potencjalnych klient├│w na konkretnym rynku).
+ Posiadania produktu przynajmniej w wersji MVP (Minimum Viable Product).
+ Modelu biznesowego
+ Oszacowanego zapotrzebowania na finansowanie.
+┬áInformacji o wysoko┼Ťci┬ákorzy┼Ťci finansowych jakie mo┼╝e uzyska─ç Inwestor poprzez inwestycj─Ö w startup.
+ Formy zabezpieczenia kapitału Inwestora w przypadku nie uzyskania oczekiwanych efektów.
+┬áMocn─ů przewag─ů ponad innymi startupach b─Ödzie r├│wnie┼╝ ┼Ťwiadomo┼Ť─ç┬ákosztu pozyskania klienta, dochodu generowanego na jednym kliencie, okresu po jakim nast─ůpi zwrot z inwestycji oraz posiadanie Partnera Strategicznego.

Jakie 10 kroków rekomenduje Michał Sadowski z Brand24 do zbudowania biznesu online?

1. Znajd┼║ wsp├│lnika lub wsp├│lniczk─Ö.┬áWarto znale┼║─ç kogo┼Ť, kto ma komplementarne umiej─Ötno┼Ťci wzgl─Ödem tego, co umiesz ty. Partner├│w do rozwoju biznesu mo┼╝esz spotka─ç na konferencjach takich jak infoShare, wydarzeniach typu Startup Weekend czy nawet na facebookowych grupach jak “Szukamy co-foundera”, czy “Rozmowy o startupach”.
2. Przygotuj MVP. MVP jest┬áprowizoryczna wersja produktu, kt├│ra spe┼énia jego podstawowe za┼éo┼╝enia. Pomys┼é na biznes nale┼╝y jak najszybciej zderzy─ç z oczekiwaniami klienta. Zdaniem Micha┼éa przedsi─Öbiorstwa zabija odk┼éadanie startu us┼éugi lub produktu, dodawanie wci─ů┼╝ kolejnych funkcji.
3. Stw├│rz wersj─Ö beta. Udost─Öpnienie produktu za darmo na pewien czas, przed oficjalnym startem, mo┼╝e by─ç bardzo dobrym pomys┼éem. Dopiero z czasem zacznij pobiera─ç od nich pieni─ůdze. Wykorzystany jest tu motyw ekskluzywno┼Ťci. Ludzie lubi─ů mie─ç dost─Öp do czego┼Ť, do czego nie maj─ů dost─Öpu inni. Zgromadzenie w ten spos├│b pierwszych zainteresowanych daje mo┼╝liwo┼Ťci promocji. Jedni polecaj─ů produkt innym. Istniej─ů r├│wnie┼╝ serwisy, kt├│re promuj─ů us┼éugi we wczesnej fazie ÔÇô na przyk┼éad Product Hunt.
4. Wprowad┼║ klienta do produktu.┬áPotencjalny u┼╝ytkownik powinien zrozumie─ç dzia┼éanie produktu jak najmniejszym wysi┼ékiem. Dotyczy to na przyk┼éad nawigacji na stronie internetowej firmy. Odwiedzaj─ůcy stron─Ö powinien szybko zrozumie─ç problem, kt├│ry rozwi─ůzuje twoja us┼éuga. Innym przyk┼éadem wprowadzania klienta do produktu s─ů wiadomo┼Ťci wysy┼éane do os├│b, kt├│re mog┼éaby zainteresowa─ç twoja us┼éuga.
5. Obserwuj testuj─ůcych i reaguj. By odpowiednio zaprojektowa─ç stron─Ö firmy (i lepiej komunikowa─ç problem, zwi─Ökszaj─ůc przy tym sprzeda┼╝) nale┼╝y zrozumie─ç, jak porusza si─Ö po niej klient. Polecane narz─Ödzia do rejestracji pobyt u┼╝ytkownika na stronie to m.in.: Cux.io, HotJar lub Yandex Metrica. Korzystanie z nich u┼éatwi wprowadzenie zmian lub sprawdzenie, czy wszystko dzia┼éa, jak nale┼╝y.
6. Samodzielnie uruchom sprzeda┼╝. ÔÇô Pocz─ůtkowa sprzeda┼╝ powinna by─ç realizowana przez samych tw├│rc├│w produktu lub za┼éo┼╝ycieli firmy. Nawet najlepszy produkt po┼é─ůczony z zewn─Ötrznymi sprzedawcami b─Ödzie z┼éym pomys┼éem. Na pocz─ůtku warto skupi─ç si─Ö na jako┼Ťci kontakt├│w, a nie na tym, na ile dany proces jest skalowalny. Dopiero z czasem nale┼╝y┬ázacz─ů─ç interesowa─ç si─Ö systemami usprawniaj─ůcymi zarz─ůdzanie relacjami z klientami.
7. B─ůd┼║ ┼Ťwiadomy konwersji. Konwersj─Ö w skr├│cie opisa─ç mo┼╝na jako: jak wiele nale┼╝y zrobi─ç, by pozyska─ç jednego klienta.
8. Zadbaj o kontakt. Formularze kontaktowe na stronach internetowych najcz─Ö┼Ťciej s─ů zmor─ů dla u┼╝ytkownika. Im wi─Öcej p├│l trzeba wype┼éni─ç, tym bardziej odstrasza to od napisania do firmy. Rekomendowane jest wykorzystanie narz─Ödzi typu LiveChat, kt├│re za pomoc─ů jednego klikni─Öcia umo┼╝liwiaj─ů rozmow─Ö z pracownikiem firmy.
9. Skup si─Ö na klientach i produkcie. ÔÇô Za du┼╝o czasu m┼éodzi ludzie po┼Ťwi─Öcaj─ů na pr├│by dotarcia do inwestor├│w. Lataj─ů za pieni─Ödzmi. Skup si─Ö na klientach i na produkcie, a inwestorzy sami was znajd─ů ÔÇô m├│wi┼é Sadowski.
10. Pracuj, pracuj, pracuj! Droga do sukcesu zwi─ůzana jest z ci─Ö┼╝k─ů prac─ů i wyrzeczeniami. ┼üut szcz─Ö┼Ťcia jest przereklamowany. Bycie przedsi─Öbiorc─ů to przede wszystkim determinacja, sk┼éonno┼Ť─ç do pokonywania trudno┼Ťci losu. Micha┼é nie obiecuje, ┼╝e b─Ödzie ┼éatwo natomiast obiecuje, ┼╝e b─Ödzie warto.
┼╣r├│d┼éo: wyst─ůpienie Micha┼éa Sadowskiego na infoShare 2017
Masz pytanie, na kt├│re warto┬ápozna─ç odpowied┼║? Ch─Ötnie do┼é─ůcz─Ö je do powy┼╝szej listy oraz przedstawi─Ö odpowied┼║.
[contact-form-7 404 "Not Found"]

Wi─Öcej warto┼Ťciowej tre┼Ťci